ROK 2011
Zapraszamy na spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” z trzema wybitnymi kompozytorami – Krzysztofem Knittlem, Romualdem Twardowskim i Aleksandrem Kościówem, którzy podzielą się swoimi muzycznymi fascynacjami i własnym punktem widzenia na otaczającą nas rzeczywistość. Wszystkie spotkania, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, odbędą się w Lokalu Użytkowym – tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie.
Zapraszamy o godz. 17:00 w pierwsze soboty września, października i listopada. Warto przyprowadzić znajomych – taka okazja nie zdarza się często.
Spotkania będą odbywać się w Lokalu Użytkowym przy ul. Brzozowej 27/29 w Warszawie.
Moderator spotkań: Małgorzata Kołcz
Koordynator projektu: Jarosław Siwiński
Organizator: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
Współpraca: Lokal Użytkowy, Art Deco Group, EMES
Współfinansowanie: Urząd m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, TVP Warszawa, wawcity.pl, POLMIC
Szczegółowe informacje pod nr tel. 790 395 228 oraz pod adresem biuro @ artdecogroup.eu
***
PROGRAM MWNG 2011:
Sobota, 3 września 2011 r. godz. 17:00
Krzysztof Knittel
Zagraj ze mną
Improwizacja jest rozmową. Czy da się wspólnie komponować?
Zabawy z iPhonem
Instrument dęty, wstrząśnięty, mieszany.
Niewidzialne struny harfy
Czarny prostokąt i cała muzyka świata.
Krzysztof Knittel – ur. 1947 w Warszawie, studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Brał udział w Kursach Zastosowań Matematyki organizowanych przez Polską Akademię Nauk w Warszawie (1974) i w Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1974 i 76). Od 1973 współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA. Realizuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, pisze utwory orkiestrowe, kameralne, sceniczne, komponuje muzykę dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swoich utworów koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej (m.in. monograficzne koncerty w Brazylii, w Czechach, w Hiszpanii, w Niemczech, w Polsce, w Rosji, na Węgrzech). Jest współtwórcą grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), grupy CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). W latach 1995-98 był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień; 1999-2003 prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Od 2005 roku przewodniczy Polskiej Rady Muzycznej. Od 2003 do 2006 był członkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej S.A., od 2004 jest członkiem Rady Programowej Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Od 2006 roku prowadzi utworzony przez siebie międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Wykłada w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności” w dziedzinie muzyki (za kwartet smyczkowy poświęcony księdzu Jerzemu Popiełuszce), w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, w 2003 roku otrzymał Nagrodę im. Cypriana Norwida oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2005 Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz złoty medal Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej, w 2007 odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”.
Sobota, 1 października 2011 r. godz. 17:00
Romuald Twardowski
Awangarda czy ariergarda
Jak nie dać się zwariować. Czy nowoczesność już była?
Wschód czy zachód
Geografia dźwięku – geografia umysłu – geografia Polski.
Wynalazki
Muzyczne szaleństwa, innowacje i odkrycia. Kto pierwszy, kto lepszy?
Romuald Twardowski – ur. w 1930 r. w Wilnie. W latach 1952-57 studiował fortepian i kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1957-60 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Bolesława Woytowicza. W 1963 r. i 1966 r. studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Romuald Twardowski jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Utwór „Antifone Per Tre Gruppi D’orchestra” (1961) zdobył w 1961 r. I nagrodę Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w 1963 r. zajął II miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu; w 1966 r. za „Sonetti Di Petrarca Per Tenore Solo E Due Cori A Cappella” (1965) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Pradze; dwukrotnie – w 1965 r. za balet-pantomimę „Posągi Czarnoksiężnika” (1963) i w 1973 r. za dramat muzyczny „Lord Jim” (1970-73) – zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Księcia Rainiera w Monaco. W 1994 r. otrzymał nagrodę AGEC – Zachodnioeuropejskiej Federacji Towarzystw Chóralnych oraz doroczną nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, doroczną nagrodę ZKP oraz w 2007 r. Nagrodę Amerykańskiej Fundacji im. I. J. Paderewskiego. Romuald Twardowski od 1971 r. jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Artysta nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Taka postawa wiąże się zapewne z paryskimi studiami nad chorałem gregoriańskim i polifonią średniowiecza. W twórczości Romualda Twardowskiego charakterystyczny jest nurt muzyki religijnej, reprezentowany przez takie utwory, jak „Psalmus 149 per coro misto” (1962), „Mała Liturgia Prawosławna” na zespół wokalny i 3 grupy instrumentów (1968), „Laudate Dominum”, dialog na 2 chóry mieszane (1976), „Sequentiae De Ss. Patronis Polonis” na baryton, chór i zespół instrumentalny (1977), „Chwalitie Imia Gospodina” na chór mieszany (1990), „Tu Es Petrus” na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1991), „Hosanna I” na chór mieszany (1992), „Pieśni Maryjne” na sopran i małą orkiestrę symfoniczną (1993), „Canticum Canticorum” na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994), „Regina Coeli” na chór mieszany (1996) i „Hosanna II” na chór mieszany (1997). Szczególną uwagę wśród tych kompozycji zwraca „Mała Liturgia Prawosławna” nawiązująca do muzyki cerkiewnej, oraz Liturgia „Kijowska” św. Jana Chryzostoma.
Sobota, 5 listopada 2011 r. godz. 17:00
Aleksander Kościów
Redefinicja
Pomieszanie stylów, pomieszanie pojęć, pomieszanie zmysłów?
Gdzie żyją kompozytorzy
Walka o przetrwanie. Jak opodatkować wyobraźnię?
Jak mnie słyszysz?
Przekaźniki sztuki: emocja, świadomość, kontakt.
Aleksander Kościów – ur. 5 maja 1974 w Opolu. Absolwent warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – w latach 1993-1998 studiował kompozycję w klasie prof. M. Borkowskiego, w latach 1994-1998 altówkę w klasie prof. B. Sroczyńskiego. Od 1998 wykłada na macierzystej uczelni (przede wszystkim kontrapunkt dla studentów kompozycji). Swą działalność pedagogiczną rozszerzał o wykłady za granicą: w Niemczech (na Międzynarodowym Kursie Muzyki Współczesnej, Wiekersheim/Monachium 2004), w USA (San Diego) oraz na rocznym kontrakcie jako visiting professor w Taegu (Korea Płd, 2009). Jego utwory były wykonywane na festiwalach i koncertach w Polsce oraz za granicą (Niemcy, Ukraina, Rosja, Japonia, Korea Płd, Francja, Włochy, USA, Wielka Brytania). Jest stałym współpracownikiem społeczno-kulturalnego dwumiesięcznika „Strony” (Opole), do którego pisze eseje z pogranicza muzyki i psycho-społecznych aspektów percepcji sztuki. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (2005).
Małgorzata Kołcz – moderator spotkań
Studiowała grę na kontrabasie w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz filologię klasyczną na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Jako kontrabasistka współpracuje z zespołami kameralnymi i orkiestrami, takimi jak: Warsaw Camerata, Europejska Orkiestra Festiwalowa „Probaltica”, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Bałtycka, Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej i in. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturę wyższą. Jest m.in. współtwórcą: warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, koncertu prawykonań „Muzyczne Pejzaże Czesława Miłosza”, „Festiwalu Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”, wydarzenia „Warszawskie Prawykonania 2010”. Współpracuje m.in. z festiwalami: „Probaltica”, „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS